Tunnuksen ja logon suunnittelu

 
 

Logo on yrityksesi juhla-asu

Logo tehdään edustamaan yritystäsi. Sen rooli on viestiä brändisi tunnelmaa yhdellä silmäyksellä. Logon tulee myös olla uniikki ja erottaa yrityksesi kilpailijoista. Erottumisen välineenä käytetään usein jotain maukasta oivallusta logon ulkoasussa. Se tekee logosta muistettavan ja ennenkaikkea yksilöllisen.

 
 
tunnuksen suunnittelu

Erottumisen välineenä käytetään usein jotain maukasta oivallusta logon ulkoasussa.

 
 

Adjektiiveja suoraan korvien väliin

Osuva logo henkii katsojalleen laatusanoja ja hintamielikuvaa. Arvokas, luova, helposti lähestyttävä, moderni, ekologinen, ammattitaitoinen, virallinen jne. Muotojen, kirjaimien ja värien valinnalla rakennetaan katsojan aivoihin alitajuisia mielleyhtymiä, jotka noudattelevat brändin tavoitteita.

 
 
logouudistus

Millaisia asioita sinun logosi tuli henkiä?

 
 

Toimiala tunnistettavaksi

Hyvä logo on paitsi helposti luettava ja ymmärrettävä, se myös viestii kekseliäästi yrityksesti toimialasta. Viittauksia toimialaan voidaan tuoda mukaan myös liittämällä yrityksen slogan tai palvelulupaus osaksi logoa.

 
 
graafinen suunnittelija
 
 

Graafinen suunnittelija tekee valistuneita esivalintoja

Logosuunnittelu on puhdasta käsityötä. Suunnittelupöydällä pyörii usein kymmeniä erilaisia vaihtoehtoja fonteista, kuvioista ja väreistä. Vähitellen niistä jalostuu 3-5 ehdotusta asiakkaalle esiteltäväksi.

 
 
logo firmalle
 
 

Ajaton ja monikäyttöinen logo

Logon suunnittelussa ja valinnassa kannattaa huomioida myös erilaiset käyttötarkoitukset. Logomateriaalin täytyy toimia samalla tavalla joka paikassa. Verkkosivulla, käyntikortissa, auton kyljessä, t-paidassa. Mustavalkoisena ja värillisenä. Tummalla tai vaalealla pohjalla.

 
 
logoja
 
 

Kokonaan uusi vai vanhan muutos?

Startup-yrityksen tai uuden brändin logon suunnittelu on yleensä yksinkertaisempi prosessi kuin vanhan ja vakiintuneen logon uudistaminen. Logo on usein ensimmäinen konkreettinen brändielementti, jota aloittavasta yrityksestä tai uudesta tuotteesta syntyy. Vanhat ja vakiintuneet logot sen sijaan sisältävät suuren määrän tunnelmia, mielleyhtymiä ja asenteita. Ne ovat imeneet asiakkaiden kokemuksia itseensä jo hyvin kauan. Siksi ne ovat vahvoja ja vakiintuneita. Vanhan logon uudistamisessa joudutaan aina jollain tasolla huomioimaan olemassa olevan brändi. Käytännössä vanhasta säilytetään usein jotain, joka muokataan uudeksi. Tai sitten vanha logo päätetään hylätä kokonaan. Nämä linjanvedot ovat aina vakavan keskustelun paikkoja yrityksessä ja logon suunnittelijan kanssa.